8/29/2014

Zoom - biżuteria i opaska "czółko" - wschodniosłowiańska rekonstrukcja (X-XI w)

   W zoom'e prezentuje własnoręcznie wykonaną biżuterię 
Skomponowałam ją ze srebra 925 - (luna, kule i bigle), mosiądzu oraz: szkła typu lampwork, ceramiki, bursztynu, koralowca, antycznego szkła z Afganistanu.


fot: Anna Jaroszewicz

Pierwotne biżuteria prezentowana na sesji "leśnej" miała inny kształt. Chciałam się "oswoić", przeanalizować i stworzyć projekt zgodny z realiami historycznymi.
Inspiracje czerpałam z wielu źródeł, m.in .:


źródło: blogs.mail.ru

biżuteria z regionu Czernichowskiego/Ruś



źródło:www.pinterest.com
Ruś


źródło:  www.liveinternet.ru






źródło: google images




źródło: swordmaster.org
wykopaliska X-XI wiek/Ruś

Zmieniłam czółko - z białego na czerwone i ozdobiłam je na nowo.


fot. Anna Jaroszewicz

"Kobiety zamężne upinały włosy i miały głowy zakryte, dziewczęta nosiły włosy rozpuszczone lub uplecione w warkocze i czółka wyrabiane z tkanin lub z pasków skórzanych. Dziewczęta z domów bogatszych nosiły nieraz czółka wyszywane złotymi nitkami (np. na Rusi) lub też ozdobione rozmaitymi okuciami (np. w Chorwacji i na Rusi) ". fragment ze "Słowiańszczyzny wczesnośredniowiecznej" Hensla

Jako zamężna kobieta jestem zobowiązana nosić nakrycie głowy. Dlatego stworzyłam zwój z białej tkaniny (len z bawełna), zaś czółko ma dodać szlachetności nakryciu.
Teraz już wiem skąd pojawiło się stwierdzenie "Białogłowa" - zamężna kobieta odziana w białe nakrycie głowy:-).
Czółko wykonałam z kawałka tkaniny lniano-bawełnianej w kolorze czerwieni oraz ozdobiłam metalowymi, mosiężnymi elementami gotowymi i zrobionymi własnoręcznie.
Prezentacja w nowej odsłonie już wkrótce.

Szperając w sieci natrafiłam na ciekawy artykuł:  " Nie Wikingowie kolonizowali kraje Słowian, ale Słowianie Wikingów "- link





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz