1/04/2016

Kaletka typu wczesnego - swobodna interpretacja

Witam w Nowym Roku 2016:-).
Tak się złożyło, że ową kaletkę poczyniłam w ostatni dzień starego roku 2015, a publikację odłożyłam na nowy rok. 
Połączyłam trzy różne motywy w jednym przedmiocie, by przedmiot nawiązywał do znalezisk, lecz jednocześnie nabrał mojej zindywidualizowanej formy i wybił się w ramy zdobnictwa przełomu wczesnego i późniejszego. 
Wkrój pochodzi z "Historiska varldars monsterbok - I vikingatiden", ale nie znalazłam żadnej informacji z jakiego miejsca mogłaby pochodzić, tylko adnotację, że jest to typ wczesny. Motyw zdobienia zaś to wyobrażenie jelenia inkrustowanego srebrem i miedzią na żeleźcu ceremonialnym topora z Gubina datowany na XII wiek (czyli już nieco późniejszy)z wydawnictwa Triglav. Sposób ozdobienia motywu zaczerpnęłam z kaletki nowogrodzkiej z XIII wieku (zdecydowanie typ późniejszy). 

wkrój z publikacji




jeleń z topora z Gubina XII wiek


znalezisko - kaletka z Nowogrodu datowana na XIII wiek

I moja zindywidualizowana interpretacja



skóra szyta nićmi lnianymi o dwóch grubościach


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz