9/13/2014

Buty do stroju wikińskiego (wczesnośredniowieczne) oraz gdzie szukać informacje o życiu w Średniowieczu

 Śpieszę się z publikacjami, gdyż od października nie będę miała do dyspozycji tyle czasu jak obecnie. Tak też, prezentuje na bieżąco postępy w tworzeniu rekonstrukcji wikińskiego stroju kobiecego oraz wplatam inne informacje z życia Wikingów.
Zacznę od butów nad którymi pracowałam około dwóch dni. Wyszłam od prostego projektu zamieszczonego tu: http://www.willadsenfamily.org/sca/danr_as/shoes/shoes.htm , gdzie w pliku "pdf" znajdują się typy obuwia ze znalezisk archeologicznych, wykroje i sposób wykonania. 


fot: Anna Jaroszewicz
moje buty



źródło: j.w w linku

Nie byłabym sobą, gdybym nie poszalała twórczo i nie wprowadziła kilka własnych zdobień. Wychodzę z założenia, że ówcześni rzemieślnicy też przemycali ponadszablonowe wersje i nudy nie było.
Buty wykonałam ze skóry bydlęcej w kolorze ciemnego brązu oraz nici bawełnianych w zastępstwie lnianych. Buty są bardzo wygodne i lekkie. Porą jesienną można docieplić stopę grubą, wełnianą skarpetą.


fot: Anna Jaroszewicz


Później znalazłam szkic z wykopalisk z Irlandii z osad wikińskich, bardzo podobne do tych, które wykonałam.



Wpadł mi w oko również banalnie prosty do wykonania szablon butów.


źródło:  www.pinterest.com

Życie społeczności Skandynawskich we wczesnym średniowieczu było bardzo interesujące i wszelkie informacje dla rekonstruktorów są na "wagę złota". Tak się składa, że posługuję się językiem rosyjskim i wszelkich informacji poszukuję nie tylko na polsko-angielskojęzycznych stronach, lecz również rosyjskojęzycznych. Przyznam, że rosyjskojęzyczne strony są czasem bogatsze w informacje i ludzie dzielą się informacjami bardzo otwarcie. Tak też jeśli ktoś zna rosyjski, to ma ogrom informacji w zasięgu ręki. Np. ta strona o Norwegii:  http://www.norge.ru/history/vikingshoz.html

Ciekawe forum archeologiczne znajduje się tu:  http://forum.sherwood-tavern.net/, kto szuka coś o Średniowieczu, ma punkty zaczepienia.



Wolin 2013


2 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Akurat te buty bardzo przypominają mi moje ulubione balerinki https://butymodne.pl/balerinki-damskie-c27000.html i mają bardzo podobny kształt. Może i takie buciki zostały już wymyślone dawno temu tylko inaczej się nazywały.

    OdpowiedzUsuń